Ti skarpe - Sådan bruger du Steppie

Sådan bruger du Steppie Balancebræt

Et balancebræt, der træner ryg og led, gør det behageligt at stå op i længere tid og får dig til at forbrænde flere kalorier. Steppie lyder som en mirakelplade, og vi vil gerne have uddybet brættets funktioner og mulige øvelser på balancebrættet. Gitte Toft er kvinden bag Steppie, og hun leverer svarerne.

1. Hvad er en Steppie?

En Steppie bræt er en balanceplade til brug ved hæve sænkebordet på arbejdspladsen. Den holder kroppen i bevægelse, så man reducerer de smerter og ubehag, der kommer af den stillesiddende adfærd. De daglige øvelser på balancebrættet styrker således samtlige muskelgrupper i kroppen, hvilket øger din balanceevne og koordination.


2. Hvorfor bruge Steppie, når man bare kan stå op og arbejde?

Kroppen bliver hurtigt træt af at stå stille, og det gør vi, når vi står koncentreret foran computeren. Vi får lyst til at sidde ret hurtigt. Vi er ikke skabt til at være så inaktive, så når man står på Steppien, holdes kroppen i bevægelse, og det bliver meget lettere at stå i så lang tid, så det bliver til gavn for sundheden.

3. Hvordan træner Steppie ryggen?

Når man bruger musklerne, så forstærker man dem. Steppie arbejder med musklerne i stort set hele kroppen i en let intervaltræning, det sker helt af sig selv pga. balancekonstruktionen. Test det selv ved at sætte dine tommelfingre ind langs rygsøjlens muskler, lige over hofte-kammen, mens du vipper lidt på Steppie. Du vil mærke, at selv ved ganske små vip, arbejder ryggens muskulatur kraftigt.

4. Hvordan får man mere energi af at stå på en Steppie?

Muskulær bevægelse holder hjernen i gang. Det er eksempelvis derfor, at børn lærer hurtigere, hvis de får lov til at bevæge sig. Øvelserne på balancebrættet giver dig således øget energi.

5. Man forbrænder kalorier ved at stå på en Steppie – hvor mange ift. blot at stå op og arbejde?

En gennemsnitsperson på 70 kg forbrænder 100 kalorier i timen ved at sidde og 140 ved at stå almindeligt. Det vil efter al sandsynlighed være mere, hvis du står på Steppie, da du aktivt bruger dine fødder, ankler og led. Øvelser på balancebrættet hjælper dig således med at øge din daglige forbrænding.

6. Man taber sig af at stå på en Steppie – kan du give et konkret eksempel på hvor meget?

Større kalorieforbrug ved det samme kalorieindtag vil give et vægttab. En beregning vil vise, at en person med en vægt på 70 kilo vil forbrænde det antal kalorier, der svarer til 3,6 kilo fedt på et år, ved at skifte 3 siddende timer ud med 3 stående hver dag. Benytter du således et vippebræt i stående tilstand, øger du forbrændingen, hvilket kan medføre vægttab på længere sigt.

7. Hvordan træner Steppie fodled, knæ og hofte?

Steppie arbejder med musklerne i stort set hele kroppen, så det sker helt af sig selv pga. balancekonstruktionen. Den er samtidigt god til genoptræning af led og muskler og forebyggelse af eventuelle skader.

8. Hvordan er det med Steppie og balancen – kan man falde ned af den?

Steppien træner din balance, fordi man udfordrer balancen. Vi ser af og til, at folk bliver lidt svimle, når de lige træder op på Steppie. Det er faktisk dem, der har størst gavn af at stå på Steppie. Deres balancecenter er utrænet eller dovent. I det tilfælde anbefaler vi, at de står i korte perioder ad gangen og træner langsomt op, så deres stabilitet på vippebrættet og koordination gradvist øges.

Det samme anbefaler vi, hvis folk har en muskel-, led- eller ankelskade. Er man i tvivl, skal man altid kontakte læge eller fysioterapeut. Og falde ned af en Steppie – ja, muligheden foreligger selvfølgelig, vi har dog ikke set det. Man vender sig hurtigt til, at den er der –  det er det samme med måtter, dørtrin etc. Skulle det ske, har vi naturligvis en produktansvarsforsikring.

9. Man kan stå i længere tid på en Steppie end på gulvet – hvorfor det?

Det skyldes ganske enkelt, at man er lidt i bevægelse hele tiden – og det er man uden, at man behøver at gøre eller huske noget. Det er en kæmpe fordel, for vi glemmer det, når vi står og koncentrer os om computeren. Der er ikke noget værre end at holde kroppen i en statisk stilling. Du kan teste, hvad statisk arbejde betyder for muskler og led ved at holde armen strakt ud foran dig i 3 min. Man tror umiddelbart, at det kan man godt, men det kan man ikke. Der går ikke mere end ca. 70-80 sekunder, før musklerne syrer til, og man er nødt til at sænke armen.

Når man bevæger armen kommer der ilt og næringsstoffer til musklerne, og affaldsstoffer transporteres væk, og musklen fungerer godt. Reducerer man de 2 processer, ophobes mælkesyreren og musklen bliver træt. Disse processer sker i alle kroppens muskler - også dem i nakke og skuldre, som er dem, vi mærker mest. Det første man mærker, er en svag svien i musklerne –  sker det, skal man omgående bevæge dem, så forsvinder smerten, og ”roen” og processerne er genoprettet.

10. I hvor lang tid anbefaler du, at man står på sin Steppie?

Det er individuelt, men de fleste kan træne sig op til at stå på vippebrættet halvdelen af dagen over 2-3 måneder. Men vi anbefaler, at man lytter til sin krop og starter langsomt op, så man gradvist opnår styrke og koordination. Det er muligt, at man mærker sine muskler på en anden måde end man plejer, men det er et godt tegn på, at man faktisk er på rette spor, og at øvelserne virker. Ømheden går hurtigt over på samme måde, som når man udøver fysisk træning i fitnesscentret eller begynder at løbe. Vi har udviklet et koncept, vi kalder ”Vi står op - for sundheden” som netop er en form for træningsprogram til at hjælpe med at komme op og stå, og huske det og forsætte det fremover.

Se mere på www.vi-står-op.dk

Se med herunder og hør, hvad Charlotte Bircow synes om Steppie




Relaterede varer
Steppie Balancebræt
 


Om Holmrisonline


Kundeservice