Sådan indstiller du dit hæve sænkebord korrekt

Vi guider dig - Sådan indstiller du dit hæve sænkebord!

Arbejdspladsen skal være indrettet, så der er tilstrækkelig plads til at kunne skifte arbejdsstilling og arbejdsbevægelser. Og et hæve sænkebord er ofte den bedste løsning til dette.

Men hvordan sikrer du, at hæve sænkebordet er indstillet korrekt? Vi guider dig.


Ømme skuldre, myoser i nakken og smerter i ryggen. Vi kender alle til konsekvenserne af dårlige arbejdsstillinger, men med et hæve sænkebord kan du vinkel farvel til det dårlige arbejdsmiljø. Du kan tilpasse skrivebordet, så det passer præcist til din højde, og du kan skifte mellem at sidde ned og stå op. Vi leverer en simpel guide som beskriver, hvordan du indstiller hæve sænkebordet korrekt.

Et dybt og bredt hæve sænkebord er den bedste løsning, så der er plads til at hvile underarmene foran tastaturet. Selve bordet bør være 100 centimeter dybt, hvis du har en dyb skærm, og hvis du bruger fladskærm, skal bordet være cirka 80 centimeter. Som hovedregel skal der altid være god plads til telefon og andet kontorudstyr, som skal placeres inden for arbejdsafstand og omkring kroppens midterlinje. På den måde undgår du overbelastning af skuldre, nakke og ryg. Men når det er på plads, hvordan indstiller du så bordet korrekt? Se med her:


1. Sæt dig på stolen, lad armene hænge slapt ned langs siden - og slap af i skuldrene.

2. Bøj albuerne, og flyt armene ind over bordet. Hvis bordet (og stolen) er indstillet rigtigt, støtter bordet nu dine underarme, og du slapper af i skuldrene.

Læs også, hvordan du indstiller din kontorstol her

3. Når du arbejder, skal armene hænge ned langs kroppen med afslappede skuldre. Albuen bør være bøjet lidt over 90 grader. Er dit bord for højt, vil du løfte skuldrene og kan få gener fra nakken og skulderregionen. Er bordet for lavt, vil du sidde og runde i ryggen, og du kan udvikle gener i ryg og nakke.

4. Husk at benytte hæve sænke-funktionen – og stå ikke op så længe, at du kommer til at hænge. Skift hellere stilling oftere, og bevæg dig gerne omkring, når du alligevel er oppe at stå.

Som supplement bør du også tage et kig på Steppie. Steppie er et balancebræt, der afhjælper det pres, som kroppen udsættes for, når man står op. Samtidig undgår du med Steppie at komme til hænge i den ene hofte, hvilket man ofte gør, når man står op ved et bord. Læs mere om Steppie her og se instruktionsvideoen til, hvordan vippebrættet virker.

Og så er der kun tilbage at ønske god arbejdslyst. Og god arbejdsstilling. Kontakt os gerne, hvis du ønsker mere information om hæve sænkeborde.


 


Om Holmrisonline


Kundeservice