Sådan undgår du at få ondt i ryg, nakke og skuldre

56% af medarbejdere med kontorarbejde har fysiske smerter

Vores samarbejdspartner og leverandør af ergonomiske kontorstole, SB Seating, gennemførte i december 2014 en stor undersøgelse i 5 europæiske lande, hvor man undersøgte den fysiske tilstand på 1500 medarbejdere med stillesiddende arbejde. Undersøgelsen viste, at hele 56% har problemer med smerter i ryg, nakke og skuldre.

Udover at smerterne selvfølgelig er meget generende og hæmmende for den enkelte, så koster rygproblemer også samfundet dyrt. Ifølge Statens Institut for Folkesundhed koster udgifter til lægebehandling, førtidspension og sygedagpenge som følge af dårlig ryg 5,4 milliarder kroner årligt.

Nøglen til at løse dette sundhedsmæssige problem er, at vi får mere regelmæssig bevægelse ind i løbet af en arbejdsdag. Det er altså ikke nok at tage en løbetur eller en tur i fitness efter arbejde, men vi skal i stedet tænke mere bevægelse ind i løbet af arbejdsdagen.

Men selvom der måske er kommet mere fokus på, at vi ikke må sidde i samme arbejdsstilling for længe af gangen, så er det vores oplevelse, at mange ikke er klar over, hvad man kan gøre for at skabe en varieret arbejdsstilling.


Sådan får du en mere varieret arbejdsstilling

  • Hvis du har et hæve sænkebord, så husk at ændre bordhøjden, så du står op flere gange om dagen.
  • Hvis du synes, det er hårdt at stå op længere tid ad gangen, kan du bruge et balancebræt, som eks. Steppie. Dermed aktiveres blodomløbet, og din ryg bliver stærkere.
  • Invester i en ergonomisk kontorstol, der har flere indstillingsmuligheder. Husk at gøre brug af disse og skift siddestilling flere gange i løbet af dagen.
  • Hvis du har svært ved at finde en kontorstol, der passer til dig, kan du prøve en sadelstol, som bygger på en mere åben siddestilling.
  • Har du mulighed for det, kan du gå rundt, når du taler i telefon.
  • Hvis det er muligt, kan du ændre højden på computerskærmen, så du ændrer, hvor meget du kigger op og ned.
  • Det er også en god ide at ændre lidt på afstanden til skærmen, så du aflaster de små øjenmuskler.
  • Når du skriver på tastaturet eller bruger musen, er det vigtigt, at hænderne ligger ned. Dermed undgår du at belaste musklerne på oversiden af underarmen.

  • Fakta fra Undersøgelse

  • Over halvdelen af undersøgelsens deltagere har ikke læst manualen for at kunne indstille stolen korrekt til deres individuelle behov.
  • 42% synes, det er svært at indstille stolen.
  • 77% af danske kontormedarbejdere har et hæve sænkebord, men det er kun ganske få, der bruger det.
  • 3 ud af 4 oplever, at smerterne forsvinder/aftager i løbet af ferie. Dette tyder på, at smerter i skuldre, ryg og nakke er arbejdsrelateret
  • Danskerne tilbringer i gennemsnit knap 6 timer om dagen ved at sidde stille på arbejdspladsen
  • Hver tredje danske kontorarbejder spiser frokost ved sit skrivebord en til flere gange om ugen
  • Hver anden dansker holder sjældent eller kun enkelte pauser i løbet af en arbejdsdag

  • Kunne du tænke dig at få mere bevægelse ind i din hverdag, er du altid velkommen til at kontakte os. Vi kommer også gerne på et gratis og uforpligtende besøg, hvis I gerne vil have nogle gode råd til, hvordan I skaber et godt, fysisk arbejdsmiljø.


    Relaterede varer
    RH Mereo 220 Kontorstol. Sort
    RH Mereo 220 Kontorstol. Sort
    Før DKK 6.920,00
    DKK 5.190,00
    Steppie Balancebræt
     


    Om Holmrisonline


    Kundeservice