Hold hovedet højt og undgå SMS-Nakke!

SMS-nakke er ikke et nyt begreb. Faktisk kom det frem i efteråret 2014, hvor forsker og ortopædkirurg, Kenneth Hansraj, kunne dokumentere, at vores massive brug af smartphones og tablets havde en negativ indvirkning på vores nakke. I denne artikel kan du læse mere om, hvad sms-nakke er, og hvad du kan gøre for at undgå gener i nakken fremover.

Hvad er SMS-Nakke?

Begreber som tennisalbue, museskade og sms-fingre har i mange år været nogle kendte gener som følge af vores moderne livsstil, hvor teknologiske hjælpemidler fylder en stor del af vores hverdag. Seneste navn på listen er SMS-Nakke.

I en undersøgelse, der blev offentliggjort i Surgical Technology International, kunne forsker, Kenneth Hansrej, påvise, at der kan komme en væsentlig belastning på rygraden på helt op til 27 kg., hvis du holder hovedet i en forkert vinkel, når du sms'er eller bruger din tablet.

Årsagen til dette er, at den position, du holder hovedet i, når du bruger din smartphone er meget unaturlig. Du kan sammenligne det med, at du i længere tid sidder ovenpå din ankel, der ligger sidelæns på gulvet. Når du rejser dig igen, vil anklen føles stiv og øm, når den foldes ud til sin naturlige position igen. Når du sidder med hovedet bøjet over mobilen i længere tid, lægger du et pres på rygraden, og derfor vil du også opleve en ømhed, når du retter hovedet op igen.

Hold Hovedet Højt...

Men det er ikke kun tablets og smartphones, vi skal være opmærksomme på. Måske kender du til scenariet, hvor man lige er nødt til at sætte sig med lidt arbejde om aftenen, så man er klar til næste dag. Her kan det være fristende at sætte sig i sofaen med den bærbare computer i skødet og få klaret de sidste mails m.m. Men det er en dårlig ide, da du også her vil skulle sidde med foroverbøjet hoved for at se skærmen. Derudover har du ingen støtte til dine underarme, så du vil automatisk sidde og spænde i skuldre.

Uanset om det er en smartphone, computer eller tablet du sidder ved, så er der en grundregel, du kan gå ud fra for at undgå at belaste nakken. Du skal holde hovedet højt, så dine ører er på samme plan som dine skuldre, og dine skuldrer skal være trukket tilbage. Denne position kan være vanskelig med en mobil i hånden.

Du kan bruge samme grundregel, når du sidder ved computeren på arbejdspladsen. Sørg for dit hæve sænkebord er indstillet korrekt. Er du i tvivl om, hvordan du gør det, hjælper vi dig her

En anden mulighed er at få skærmen op i den rette øjenhøjde. Det kan du gøre ved hjælp af en monitorarm, som nemt monteres på bordpladen med et lille beslag. Dermed kan du indstille skærmen til din øjenhøjde, så du automatisk retter nakken op, når du sidder og arbejder.


Sådan undgår du nakkesmerter med 5 simple øvelser

Når du sidder med din smartphone eller tablet, er det vigtigt, at du bruger dine øjne. Forstået på den måde, at du kun skal kigge en smule ned i skærmen, i stedet for udelukkende at bøje nakken, når du læser.

Derudover kan du med fordel lave disse små, simple øvelser 1-2 gange om dagen.

  • Bøj hovedet fra side til side, så øret rører din skulder
  • Hold hænderne for panden og tryk hovedet frem
  • Hold hænderne på baghovedet og gør det samme bagud
  • Stil dig i en døråbning. Spred armene og skub brystet frem

  • Kilde: Kenneth Hansraj, citeret af NBC


    Relaterede varer
    Struktuhr Flo Monitorarm
    Struktuhr Flo Monitorarm
    Før DKK 1.405,00
    DKK 1.194,25
     


    Om Holmrisonline


    Kundeservice